четверг, 10 декабря 2015 г.

8 клас всесвітня історія Тема уроку: "Повсякденне життя Західної Європи"

Всесвітня історія . 8 клас.
Тема: Повсякденне життя Західної Європи
Очікувані результати.
Учні мають навчитися:
- називати причини збільшення кількості міст та міського населення;
- характеризувати рівень розвитку техніки та транспорту на основі матеріалу підручника;
- описувати зовнішній вигляд міста раннього нового часу, жител, інтерєру, побут людини раннього нового часу, використовуючи текстові джерела та ілюстрації;
- визначати особливості повсякденного життя та побуту .

Обладнання: підручник (І.М.Ліхтей.Всесвітня історія. 8 клас),презентація, роздатковий матеріал.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Форма проведення: урок-подорож
______________Хід уроку__________________     

I. Організаційний момент

Привітання. Вступне слово вчителя.

II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності
 Слайд1 Загадка учням. Уважно погляньте на екран і за ілюстраціями визначте тему нашого уроку.
Учитель: Ви впорались із першим завданням. А як ви гадаєте про що саме ми говоритимемо на уроці.? Сьогодні у нас не простий урок, урок- подорож до однієї європейської країни , яка знаходиться на півночі Європи, має вихід до моря, тут в епоху раннього нового часу проживало близько 2 млн.чоловік, існувало близько 300 великих і малих міст, серед яких найбільшим було м.Амстердам, яке на початку 17 ст. перетворилося на центр міжнародної торгівлі та банківської справи. Хто відгадав ,що це за країна? На початок 16 століття Нідерланди перетворились на провінцію Іспанії. Але це була «найкоштовніша перлина в іспанській короні». Феодальний та релігійний гніт Іспанії призвів до національно-визвольної війни голландців проти іспанців , який завершився проголошенням незалежності Нідерландів. Це була перша буржуазна республіка в Європі.
А мандрівка буде непростою, тому що досліджувати побут і життя голландців ми будемо за допомогою репродукцій картин голандських художників 16-початку 17 століття: П.Брейгеля ,Віллема Кальфа, Вермеєра , а також вам у нагоді стане текст підручника , адже повсякденне життя голландців було схожим до життя всих жителів Західної Європи у той час. Хронологічні межі подорожі 16- початок 17 століття. Отже вирушаємо у нашу мандрівку.Оголошення очікуваних результатів.

ІІІ.Вивчення нового матеріалу
Перша зупинка – місто Амстердам.
Слайд3-4
Погляньте уважно на карту міста Амстердам 1520 року.Опишіть яким було це місто?
Погляньте на іншу карту зроблену майже через 100 років. Чи змінилося місто? Що саме змінилося?
Прийом «Мозковий штурм»Подумайте :Чому зростають розміри міста?
Учні мають назвати причини : зростає кількість жителів,бо збільшується народжуваність, переселяються з села до міста люди в пошуках роботи, відкриваються мануфактури.
Збільшення чисельності жителів міст було на той час типовим явищем для всієї Європи.
Упродовж XVI — першої половини XVII ст. чисельність населення Європи постійно зростала. Передовсім це стосується XVI ст., протягом якого населення європейських країн збільшилося з 69 млн до 95—100 млн осіб. Середня щільність населення у Європі збільшилася до 30—35 осіб на 1 кв. км, що складало приблизно третину від сучасного рівня. Зростання кількості населення було особливо помітним після жахливих часів епідемії чуми (“чорної смерті”), яка спустошила Європу в XIV ст. У першій половині XVII ст. темпи зростання зменшилися, і в середині століття населення європейських країн складало 110—115 млн осіб. Причини збільшення кількості населення полягали у зростанні народжуваності, покращанні умов життя, змінах у раціоні харчування європейців.
Слайд 5-6. Перед вами центральна частина міста Амстердам.Тут знаходиться ратуша,торгова площа, приміщення банків, в різні сторони від центру розходяться вулиці міста.
Оскільки ви сьогодні на уроці не лише мандрівники, а перш за все дослідники то пропоную вам виконати певні завдання, а потім оголосити результати досліджень всьому класу.
Зупинка 2 «Вулиці та будинки в містах та селах»
Група 1
Розгляньте ілюстрації та виконайте завдання до них.
1.Опишіть  будинки міщан (матеріал з якого виготовлено, розміри, поверхи  ,дах ,розміри вікон,  дверей).
2. Як ви думаєте ,чому будинки будували впритул один до одного в містах? Хто жив на першому, другому повері, хто на горищі?
3.Якими були будинки в селі? Опишіть зовнішній вигляд сільського будинку.Чому в селах не було двоповерхових будинків?
4.Складіть розповідь про міські та сільські будинки.





                         Зупинка 3. «Інтерєр жител селян та заможних міщан» Розгляньте ілюстрації та виконайте завдання до них.
1.Чи можемо ми говорити, що зображені на картинах деталі побуту є правдивими, чи можливо це фантазія автора?
2.Детально опишіть ітерєр жител багатих людей. Чому автор акцентує увагу саме на таких деталях.
3. Детально опишіть вигляд селянського житла. Чому автор акцентує увагу глядача саме на таких елементах побуту.
4.Складіть розповідь про особливості побуту заможних міщан та селян.
 




Зупинка 4  «Мода Нідерландів» . Група 3. Розгляньте уважно ілюстрації.
1.Які особливості моди Нідерландів ви можете виділити? Назвіть елементи модного одягу того часу.
2. Які елементи одягу вказують на заможність їх власників.
3.  Чи є в одязі дорослих та дітей суттєві відмінності? Чому?
4.Чим відрізняється модний одяг Франції та Нідерландів? Чим можна пояснити такі відмінності?
 





Зупинка 5 «Повсякденне життя селян»
Група 4. Розгляньте ілюстрації та виконайте завдання до них.1. Опишіть селянський одяг. Порівняйте одяг дорослих та дітей. Чи є суттєві відмінності в одязі дорослих та дітей? 2.Чи привабливою є зовнішність селянки? Як ви вважаєте автор навмисне гіперболізував її зовнішність чи це типова зовнішність селянок того часу.3. Яким було повсякденне життя селян. Якими були розваги селян? Чи можна селянське весілля назвати пишним? Якими були святкові страви селян?

2.



Зупинка 6. «Розваги дітей.Група 5. Розгляньте картину П.Брейгеля «Ігри дітей»
1.     Як ви думаєте чи справді в містечках було так багато дітей? Чи . можливо,автор картини вдався до такого художнього прийому, щоб показати різноманітність дитячих ігор?
2.     До яких соціальних груп відносяться ці діти?
3.     Чи був розподіл ігор за статтю?
4.     Попробуйте визначити в які ігри грали тогочасні діти? Якими іграшками? Чи схожі вони до сучасних ігор?



.

IV.Рефлексія.
 Розвязування проблемних завдань

Характерними для західноєвропейського суспільства Нового часу у нижчих від дворян прошарках був середній вік (27 років) укладання шлюбу чоловіків та жінок, а також високий відсоток неодружених”. Як ви вважаєте, це було викликано небажанням укладати шлюб, незгодою батьків чи якимись іншими чинниками? Свою відповідь обґрунтуйте?

“У XVIII ст. відбуваються певні зміни в організації житла торговців і майстрів. До цього часу крамниця або майстерня містилися у власному будинку господаря, і там само він поселяв своїх працівників та підмайстеря. Їх будинки були вузькими і водночас високими: знизу містилася крамниця, а над нею – помешкання господаря, ще вище – кімнати працівників. Проте в Парижі і Лондоні купці тримали крамниці окремо від житлових будинків, і заможні торговці щовечора полишали свою крамницю й вирушали до кварталу, де мешкали їхні дружини й діти”. Чим була зумовлена така різниця в побудові житла в різних містах Європи: зручністю та необхідністю чи іншими чинниками? Свою відповідь обґрунтуйте?
“У Середньовіччі в Європі лазні залишалися досить розповсюдженою потребою, так само як і ванні кімнати в приватних будинках. З метою економії води у лазні милися по черзі всі члени родини здебільшого один раз на місяць. У XV ст. в Європі культура миття поступово згасла, лазні закрилися майже всюди. Лише у заможних людей водні процедури вважалися винятково медичними засобами і викликали побоювання, для лікування створили спеціальну ванну у вигляді чобітка”. Як, на вашу думку, можна пояснити зміну поглядів на культуру миття: недостатньою кількістю води, медичними процедурами чи якимись іншими чинниками? Свою відповідь обґрунтуйте?
“У Європі XVI –XVII ст. заможні дами приймали “ванни краси” з молока, телячого бульйону, динячого соку або настою трав, голову мили не частіше чотирьох разів у рік, віддаючи перевагу “сухому чищенню”: обсипали волосся дрібно потовченою мигдальною стружкою і довго, кілька годин, потім їх вичісували”. Чи вважаєте ви такі процедури виключно гігієнічними нормами або віянням моди?

“Як тільки дитина виростала з пелюшок (тобто її переставали загортати в шматок тканини), її вдягали як жінку або чоловіка його стану. Однак у XVІІ столітті, щонайменше, дитина з вищого середовища – дворянської або багатих буржуа – уже не вдягається, як дорослий. Основна відмінність: вона відтепер одягнена у відповідності зі своїм віком, що виділяє його”. Як ви вважаєте, це було пов’язано з майновим станом чи бажанням виділити дітей із співтовариства дорослих?

V.Підсумки уроку.
VI.            Домашнє завдання
1.    Прочитати пап граф 4.

2.      Написати есе «Життя міщан (селян) в ранній новий час.

Комментариев нет:

Отправить комментарий