Виховний позакласний захід «Казкова правознавча лотерея» для учнів 5-6 класів
Правова
психолого-педагогічна настанова: «Дитина має право брати участь в іграх і
розважальних заходах, що відповідають її віку» (ст. 31 Конвенції про права
дитини).
Мета: зацікавити школярів
предметом «Основи - правознавства», розвивати мислення, пам’ять, увагу,
прищеплювати інтерес до правового навчання та виховання за допомогою
невимушеної ігрової форми проведення заходу.
Обладнання: скринька, лотерейні фантики, , рознос, тенісний м’яч.
Час і місце проведення:
«Казково правознавча лотерея може проводитися у рамках загальношкільного тижня
(місячника) правових знань або як самостійний превентивний правовий захід у
будь-якій чверті чи семестрі.
Місце проведення: актовий
зал або спортзал.
Тривалість: 1 година.
СТРУКТУРА ГРИ ТА МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
Гра може складатися з двох або трьох етапів, залежно від кількості часу
виділеного на підготовку.
Перший – «Казкова, правознавча лотерея» (етап для дітей).
Другий – правовий інтелектуальний конкурс для учнів та класних керівників.
Третій – конкурс «Домашнє завдання». Команди готують малюнки на тему «Мої
права»
Четвертий конкурс «Юридичний теніс» Його мета - визначення
кращого знавця прав дитини згідно із Конвенцією про права дитини.
П’ятий конкурс «Казковий суд»
Команди представляють сценки на правову тематику»
Перший етап – «Казкова правознавча лотерея»
Команди по черзі витягають лотерейні квитки (15 запитань +5 «Щасливих
випадків», за кожну відповідь 1 бал)
Завдання 1. Згадайте казку О.Толстого «Золотий ключик або Пригоди
Буратіно». Назвіть усіх персонажів, які скоювали правопорушення.
Завдання 2. Казка Г.-Х. Андерсена «Дюймовочка». Які злочини
вчинили проти Дюймовочки ?
Завдання 3. Російська народна казка «Колобок». Які права встиг
використати Колобок у своєму житті ?
Завдання 4. Які тварини в казці О.Толстого «Золотий ключик або
Пригоди Буратіно» виконували роль поліцейських?
Завдання 5. Російська народна казка «Три поросяти». Уявіть, що ви
— суддя Лісового Суду. До вас звернувся потерпілий вовк зі скаргою на поросят.
Що ви йому відповісте?
Завдання 6. Казка «Попелюшка». Які права Попелюшки порушувалися в
цій казці? Хто їх порушував?
Завдання 7. Казка О.Толстого «Золотий ключик або Пригоди
Буратіно». Чи правильно вчинили поліцейські, які схопили Буратіно і не дали
йому сказати жодного слова на своє виправдання? Відповідь обґрунтуйте.
Завдання 8. За казкою Ш. П'єрро «Попелюшка». Доведіть чи є
порушення законів в окремих діях мачухи.
Завдання
10. Російська
народна казка «Колобок». Чи правильно вчинив Колобок, коли втік з дому?
Поясніть свою думку.
Завдання
11. Казка
О.Толстого «Золотий ключик». Як називалася країна, в яку шахраї водили
Буратіно? Чому вона так називається?
Завдання
12. Казка
«Колобок». Хто в цій казці скоїв найнебезпечніший злочин? Чому ви так вважаєте?
Завдання 13. Казка Ш.П'єрро «Кіт у чоботях».
Чи скоїв якесь правопорушення кіт у чоботях? Поясніть.
Завдання
14. Казка Г.-Х.
Андерсена «Снігова королева». Який злочин учинила Снігова королева?
Завдання 15. Казка «Колобок». Чи порушували
права Колобка дід та баба ? Поясніть свою думку.
Завдання 16-20. «Щасливий випадок». Ваш клас виграв 1 бал.
Другий етап – правовий інтелектуальний
конкурс для учнів та класних керівників
Завдання для педагогів. За правильну відповідь
команда отримує 3 бали
1. У 1447 році у
швейцарському місті Базелі сталась незвичайні подія: півень зніс яйце. Як
учинили тодішні судді з домашнім птахом? (Півня звинуватили в чаклунстві й
разом з яйцем спалили на вогнищі)
2. Ще зовсім нещодавно
молоді японські дружини намагалися виконувати домашні роботи правою рукою.
Особливо в том випадку, якщо вони робили щось на очах у чоловіка. Чому її не
подобалася ліва рука? (В Японії до недавнього часу чоловік міг розлучитися з
дружиною, дізнавшись що вона – лівша)
3. У Росії аж до XVIII ст.
було, прийнято бити обвинувачуваного доти, поки він не зізнається вт ому, в
чому його звинувачують. А що робили в разі, якщо звинувачуваний наполегливо
відмов ля вся від обвинувачення? (Били обвинуваченого за брехливі свідчення.).
4. У 1540 році в
іспанському місці Гімаран проходив судовий процес. Підсудну визнали винної у
псуванні Надзвичайно цінного гобелена вартістю в 10000 мараведі. Зловмисницю
засудили до: смертної кари через відрубування голови. Та оголосили, що її
родичі й одноплемінники назавжди виганяються з королівства. Хто ця зловмисниця?
(Міль. Це вона зжерла гобелен)
Третій – конкурс «Домашнє завдання». Команди готують 3 малюнки на тему «Мої
права» .За кожен малюнок команда отримує максимально 2 бали.
Четвертий конкурс «Юридичний теніс» Його мета - визначення
кращого знавця прав дитини згідно із Конвенцією про права дитини. Від команди
виходять по одному учаснику і по черзі називають права дітей. Команда ,що
першою вибуває з гри отримує 5 балів, друга- 7 балів, команда-переможець 10
балів.
П’ятий конкурс «Казковий суд»
Команди представляють сценки на правову тематику» Максимальна оцінка за конкурс
10 балів.
СПРАВА №1. ПОЗИВАЧ:
Червона шапочка
ВІДПОВІДАЧ: Вовк
СПРАВУ ВЕДЕ СУДДЯ: називається прізвище учня
(Діти – герої
займають свої відповідні місця: 2 кафедри, стіл судді, дерев¢яний молоток).
Червона шапочка. Ваша честь! Ідучи по дорозі через ліс до хворої бабусі, я
зустріла Вовка. Він сказав, що він чуйний, добрий, що він теж хоче провідати
хвору бабусю. Я йому повірила. Ми вирішили позмагатися: підемо різними
дорогами, хто швидше прийде. А сам випередив мене, обманом забрався до хати, з¢їв бабусю, а потім і
мене.
Суддя. Відповідач, що ви
можете сказати про таку заяву. Це правда?
Вовк. Ваша честь! Це правда! Але я був голодний, а я маю право
на повноцінне харчування!
Суддя. Все зрозуміло!
Навіть немає потреби йти в нарадчу кімнату! Оголошується рішення суду! (удар
молотком) Ви, шановний, (до Вовка), порушили головне право дитини – право на
життя!
По – друге, ви незаконно ввірвалися в чужу
оселю. Тому Ви вважаєтеся винним у злочині. Суд зобов¢язує Вас вивчити права дітей і рекомендує
харчуватися виключно рослинною їжею. Рішення прийнято! (удар).
(Виходить Червона Шапочка і Вовк, стають
перед дітьми)
Червона Шапочка. В майбутньому, я не буду такою довірливою до
незнайомих і не буду з ними навіть розмовляти!
Вовк. Буду виконувати
рішення суду – буду вегетаріанцем!
Вч. - Які права дитини порушив вовк? Чи потрібно спілкуватися з незнайомими
людьми? Чи правильне рішення виніс суддя?
Та чи прислухається до цього рішення вовк?
СПРАВА №2.
ПОЗИВАЧ: Герда
ВІДПОВІДАЧ: Снігова
Королева
СПРАВУ ВЕДЕ СУДДЯ: називається прізвище учня
Герда. Ваша честь! Снігова Королева викрала мого
названого брата Кая, зачарувала його і залишила жити в своєму кришталевому
палаці. Скільки сліз я пролила, всі навіть повірили, що Кая немає в живих, що,
можливо, потонув у річці. Потім, шукаючи його, я подолала скільки перешкод.
Снігова Королева. Я –
Королева! І не маю відповідати ні за що!
І потім, він сам прив¢язав свої санчата до моїх саней.
Суддя. Шановна! Хто б ви
не були, ви маєте відповідати перед законом!
Снігова Королева. Нічого поганого я не зробила! Хлопчику я
хотіла лише добра! Я обіцяла йому увесь світ і пару ковзанів!
Суддя. Це лише Ваша думка.
Але дитина має право на власну думку, а Ви його зачарували і позбавили його прав!
У вас є ще щось у своє виправдання?
Снігова Королева. Я не
винна!
Суддя. Оголошується рішення суду! (удар). Відповідач
порушила право дитини на захист від викрадення, позбавила права дитини на власну
думку. Суд зобов¢язує Вас вивчити і знати права дітей. Рекомендує взяти собі
на виховання і догляд дитину – сирітку і дбати про неї, адже таким діткам, що
не мають батьків потрібна особлива увага! Але без всяких чарів, шановна!
Рішення прийнято! (удар).
(Виходять Герда і Снігова Королева з – за
кафедри):
Герда. Будьте обережні з незнайомцями! Не впускайте
в дім, коли немає вдома батьків, не сідайте в машину до незнайомих, не беріть
від них гостинці, не гуляйте далеко від своєї домівки!
Снігова Королева. Я прислухаюсь до рішення суду і візьму собі
на виховання дитину – сирітку.
Вч. – Які прави дитини порушено в цій
судовій справі?
-
Я думаю, що королева прислухається до рішення судді і візьме собі на
виховання дитину – сирітку.
СПРАВА №3. ПОЗИВАЧ: Цариця
ВІДПОВІДАЧ: Цар Салтан
СПРАВУ ВЕДЕ СУДДЯ: називається прізвище
учня
Цариця. Ваша честь!
Цар Салтан жорстоко повівся зі мною та з моїм новонародженим малям:
посадили в бочку, засмолили, покотили і пустили в океан.
Суддя. Відповідач, що ви скажете на цю заяву?
Цар. Я в тій порі був
на війні. І мені прийшли новини, що цариця народила не то дочку, не то сина, не
то мишку, не то жабку, а якесь невідоме звірятко! Я спочатку розгнівався, але ж
послав грамоту, щоб чекали мене для законного рішення! У мене є свідок!
Суддя. Позвіть свідка відповідача! (Заходить свідок)
Назвіться, будь – ласка.
Свідок. Я – царський
поштовий посланець. Я дійсно від Царя приніс грамоту, яку він каже. Але ж ткаля
і повариха звеліли мене обібрати, напоїли і дали мені іншу грамоту, в якій
велілося вкинути царицю з малям в море – океан.
Суддя. Знайдіть і приведіть сюди ткалю і
повариху! (заходять)
Значить, це ви своїми незаконними діями,
обманом лишили права немовляти на життя! Та де там, ви позбавили його усіх
прав:
-
на життя;
-
на медичну
допомогу;
-
на навчання;
-
на розвиток
талантів;
-
на повноцінне харчування!
Ви позбавили волі дитину! Оголошую рішення
суду! (удар). Суд зобов¢язує вас обох вивчити права дітей і ніколи їх не
порушувати! І радить вам не заздрити іншим людям, а щиро радіти за них.
(Всі виходять).
Цариця. Я дуже рада, що наказ про загибель мене та
моєї дитини подав не цар Салтан.
Цар. Я – голова всього
царства, не можу позбавити дітей всіх прав!
Ткаля. Ми зрозуміли, що заздрість – погана риса!
Повариха. Ми дуже раді, що все склалося, як у казці і
нас вибачили!
Вч. - Цілого ряду прав було порушено
проти дитини та її матері. Згадайте, які
це права?
-
Заздрість – це
дуже погана риса і тому герої казки О. Пушкіна поплатилися за це. Думаю, що
вони зрозуміли свої помилки і більше ніколи їх не повторять.
Підсумок змагань
По завершенні конкурсних змагань
журі підводить підсумки випробувань і оголошує переможця
Комментариев нет:
Отправить комментарий