четверг, 19 ноября 2015 г.

Історія України 9 клас Кирило-Мефодієвське товариство

Історія України   9 клас
Тема уроку: «Кирило-Мефодієвське товариство»
Очікувані результати.
Після уроку учні зможуть:
-пояснювати передумови виникнення Кирило-Мефодіївського товариства, наслідки їхньої діяльності;
  - називати роки діяльності Кирило-Мефодіївського товариства, його учасників, програмні документи;
  -пояснювати походження назви товариства ;
-аналізувати програмні документи братчиків;
-характеризувати громадсько-політтичну діяльність братчиків;
-пояснювати терміни і поняття :різночинці, політична партія, панславізм,українська ідея;
-визначати вплив Т.Шевченка на розвиток національно-визвольного руху;
-давати власну оцінку діяльності Т.Шевченка та Кирило-Мефодієвського братства
Основні дати:
 січень 1846- березень 1847рр.-діяльність Кирило-Мефодієвського братства.
1855р.- амністія членам  Кирило-Мефодієвського братства.
Основні терміни та поняття: різночинці, політична партія, панславізм,українська ідея
Видатні постаті: Т.Шевченко, П.Куліш, М.Костомаров,М.Гулак, В.Білозерський
Епіграф уроку:
 «Від Кирило-Мефодіїського братства веде свою історію
весь новий український політичний рух».
    М. С. Грушевський

                                Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
ІІІ. Оголошення теми уроку та очікуваних результатів.
Метод «Генератор ідей»
Що вам відомо з даної теми уроку?
Слайд 2-3.
ІV. Актуалізація знань умінь та навичок.
Слайд 4-5.Бесіда «Видатні постаті українського суспільно-політичного руху кінця 18-першої третини 19 ст.»
На екрані подані  імена  та портрети : В.Капніст, І.Котляревський, М.Левицький, М.Шашкевич,І.Вагилевич, Я.Головацький, П.Пестель, брати А. і П.Борисови.
Хто ці історичні постаті? Яким вони бачили майбутнє України? Чи збігалися їхні погляди на майбутнє України?Який внесок вони зробили в розвиток суспільно-політичного руху в Україні?
V. Сприйняття і осмислення нового матеріалу
Слайд 6.Творче завдання: Чи можна назвати кирило-Мефодіївське товариство політичною партією?
Слайд 7.План уроку
План
1.Утворення Кирило-Мефодіївського братства.
2.Програмні документи й суспільно-політична діяльність братчиків.
3. Вплив кирило-мефодіївців на розвиток українського національного руху.
4.Місце Т.Г.Шевченка в українському національному відродженні.

1.Утворення Кирило-Мефодіївського братства
Прийом «Міні-лекція» з опорою на презентацію Слайд 8- 11.
З березня 1847 р. студент Київського університету Олексій Петров повідомив владі про діяльність таємного товариства, яке він випадково виявив. Поліція одразу ж арештувала провідних членів цієї групи й доставила їх до Петербурга. Під час допитів заарештованих був підтверджений факт існування Кирило-Мефодіївського товариства.Товариство стало першою в історії Україні по­літичною організацією. До складу групи входили тодішні представники української інтелігенції
        Восени 1846 р. загальна кількість чле­нів братства, за даними слідства, становила 12 осіб. Протягом приблизно 14 місяців його існування братчики збиралися кілька разів на тривалі філо­софські й політичні дискусії (під час однієї з них якраз і був присутній донощик Петров) та підго­тували ряд положень своєї програми. 
Братство сформувалося як таємне. Своїм символом воно обрало імена святих Кирила та Мефодія – перших слов’янських релігій них просветителів. До організації приймали представників слов’янства незалежно від станового походження. Кожний член складав присягу. Організація мала і свою печатку з євангельським висловом: «І пізнаєте істину, і істина визволить вас».
Робота з відеофрагментом.То хто ж входив до цього товариства? Слайд 11.Завдання: виписати прізвища учасників товариства.Учні мають виписати прізвища: М.Костомаров, В.Білозерський, М.Гулак, П.Куліш, М. Савич. І.Посяда, О.Тулуб, Г.Андрузький, Д.ПильчиковО.Навроцький, П.Маркович, Т.Шевченко.
Перевіримо ваші записи. Слайд 12-13.
Течії КМТ – слайд 14.
Робота над формуванням поняття «панславізм» Слайд 15.
Слайд 16.Робота в парах. Дати відповіді на запитання:
 1.Чому Кирило-Мефодіївське братство було нелегальною організацією?
2.Назвіть імена найбільш активних учасників Кирило-Мефодіївського братства.
3.Яким був кількісний склад організації?
4.До якої соціальної групи  належали братчики?

2.Програмні документи й суспільно-політична діяльність братчиків.
Робота в групах з відео фрагментом. Заповнити схему виділивши головні ідеї братчиків. Слайд 17
Робота в групах з текстовими джерелами. Слайд 18-19.
1-а група. Опрацювати уривок з «Книги буття українського народу» й виконати завдання.
Текст 1
«Україна встане із своєї могили і кликне знову до братів-слов’ян, і почують її поклик, встане Слов’янщина, і не зостанеться в ній ні царя, ні князя, ні графа, ні герцога, ні сіятельства, ні превосходительства, ні пана, ні боярина, ні мужика, ні холопа, ні в Великій Росії, ні в Польщі, ні на Україні, ні в Чехії, ні у хорутан, ні в сербів, ні у болгарів. І Україна буде незалежною республікою в слов’янськім союзі. Тоді скажуть всі народи, показуючи на те місце, де на карті буде намальована Україна: «От камінь, відкинений будівничим, — а він ліг основою всього». (Грушевський М. Ілюстрована історія України. — К.: Наукова думка, 1992. — С. 458)

Завдання
1. Яким братчики бачили майбутнє України?
2. У чому вони вбачали історичне покликання України?
3. Як ви вважаєте, чому саме Україні відводилася вирішальна роль у боротьбі за утворення Слов’янської федерації?



2-а група. Опрацювати записи одного з братчиків Василя Білозерського і виконати завдання.
Текст 2
«Як вірні сини своєї батьківщини, одушевлені бажанням всякого добра до неї, ми повинні йти до здійснення в ній божої правди, царства свободи, братської любові і народного добробуту. Одначе ясно, що окреме існування її (України) неможливе: вона буде між
кількома огнями, буде під натиском і може підпасти гіршій долі, ніж яку потерпіли поляки. Одинокий спосіб для привернення прав, прийнятий розумом і ухвалений серцем, полягає в об’єднанні слов’янських племен в одну сім’ю, з охороною закону, любові і свободи кожного». (Грушевський М. Ілюстрована історія України. — К.: Наукова думка, 1992. — С. 459)
Завдання
1. На яких засадах повинно було здійснитися об’єднання слов’янських держав?
2. Чому братчики вважали, що буде неможливим окреме існування України як самостійної демократичної держави, а тільки у союзі з іншими слов’янськими народами?

3-я група. Опрацювати Статут Кирило-Мефодіївського товариства і виконати завдання.
Розділ І. «Головні ідеї»
1. Визначаємо, що духовне і політичне об’єднання слов’ян є тією справжньою метою, до якої вони повинні прагнути.
2. Визначаємо, що під час об’єднання кожне слов’янське плем’я повинне мати свою самостійність, а такими племенами вважаємо: південно-русів (українців), північно-русів (росіян), білорусів, поляків, чехів зі словенцями, лужичан, ілліросербів з хуруганами
(хорватами) і болгар.
3. Визначаємо, що кожне плем’я повинне мати народне правління і дотримуватися повної рівності співгромадян за їх народженням, християнським віросповіданням і станом.
4. Визначаємо, що правління, законодавство, право власності та освіта у всіх слов’ян повинні ґрунтуватися на святій релігії господа нашого Ісуса Христа.
5. Визначаємо, що при такій рівності освіченість і чиста мораль повинні служити умовою участі в правлінні.
6. Визначаємо, що має існувати спільний Слов’янський собор з представників всіх племен». (Турченко Ф. Г., Мороко В. М. Історія України. Кін. ХVІІІ — поч. ХХ ст. — К.: Ґенеза, 2000. — С.71)
Завдання
1. Визначте, які завдання ставили братчики для розв’язання соціальних і національних проблем українців.
2. Як має бути організовано управління Слов’янською федерацією?
3. Як ви думаєте, чому у переліку слов’янських племен, які повинні увійти до Слов’янської федерації, українці стоять на першому місці?

4-а група. Опрацювати Статут Кирило-Мефодіївського товариства і виконати завдання.
Розділ ІІ. «Головні правила»
1. Товариство утворюється з метою поширення вищевикладених ідей переважно через виховання юнацтва, літературу і примноження членів товариства. Товариство визнає своїми покровителями святих Кирила і Мефодія і приймає своїм знаком перстень або ікону з іменами чи зображеннями цих святих.
2. Кожний член товариства при вступі приймає присягу використовувати талант, працю, статки, свої громадянські зв’язки для цілей товариства, і якщо б котрийсь з членів зазнав гонінь і навіть страждань за прийняті товариством ідеї, то, відповідно до присяги, він не видасть нікого з членів, своїх побратимів.
3. У випадку, коли член потрапляє до рук ворогів і залишає в нужді сімейство, товариство допомагає йому.
4. Кожний член товариства може прийняти нового члена товариства, не повідомляючи йому імена інших членів. <…>
8. Товариство буде прагнути зарані про викорінення рабства і всякого примушення бідних класів, а водночас і про повсюдне поширення грамотності.
9. Як все товариство в цілому, так і кожний член окремо повинні узгоджувати свої дії з євангелійськими правилами любові, покірності і терпіння; правило ж «Мета виправдовує засоби» товариство визнає безбожним. <…>
11 . Ніхто з членів товариства не повинен оголошувати про існування і склад товариства тим, котрі не вступають або не подають надії на вступ до нього». (Турченко Ф. Г., Мороко В. М. Історія України. Кін. ХVІІІ — поч. ХХ ст. — К.: Ґенеза, 2000. — С. 71)

Завдання
1. На яких засадах мало діяти Кирило-Мефодіївське товариство?
2. Про що свідчить відмова товариства від принципу «Мета виправдовує засоби»?
В ході роботи учні мають виділити такі основні моменти
Головне завдання
Спонукати всіх слов’ян до боротьби за економічне, соціальне й національне визволення

Програмові цілі
• Знищення царизму, кріпосного права і поділу населення на стани.
• Об’єднання слов’янських народів у єдину федерацію.
• Кожний слов’янський народ зберігає свою самостійність і незалежність й утворює власну державу з республіканською формою правління у складі федерації.
• Управління Слов’янською федерацією повинен здійснювати Слов’янський собор із представників усіх слов’янських народів.
• Проголошення рівності, демократичних прав і свобод народів.
• Розвиток національної мови та культури усіх слов’янських народів.
• Українському народові відводилася місія визволителя та об’єднувача усіх слов’янських народів.
• Правове законодавство має ґрунтуватися на релігійних ідеях

Релігійна спрямованість
• Названо на честь відомих слов’янських просвітителів, православних Кирила й Мефодія.
• Форма організації була запозичена в українських церковних братств.
• У програмових документах домінують соціальні ідеї первісного християнства.
• Чітко простежується ідея відстоювання загальнолюдських цінностей: справедливості, свободи, рівності й братерства

Форми та методи діяльності
• Нелегальність і конспірація.
• Прийняття присяги.
• Проголошення взаємодопомоги.
• Поширення освіти і грамотності серед населення.
• Поширення своїх ідей через виховання молоді та розповсюдження літератури



3. Вплив кирило-мефодіївців на розвиток українського національного руху.
Дайте відповідь на запитання: яку роль відіграло КМТ у національно-визвольному русі?
Слайд 23.
Ò     Вперше сформулювали українську національну ідею – створення незалежної української держави  
Ò     Це була спроба передової частини української інтеліґенції осмислити та визначити місце і роль українського народу в тогочасному світі.
• Діяльність товариства — то був початок довгої безупинної боротьби української інтеліґенції з російським царизмом

4.Місце Т.Г.Шевченка в українському національному відродженні.
Слайд 25.Учнівська презентація «Т.Г.Шевченко»
Слайд 26.Прокоментуйте оцінку діяльності Т.Шевченка відомими діячами

VІ. Рефлексія
Повернення до творчого завдання. Чи можна назвати Кирило-Мефодіївське товариство політичною партією? Слайд
Прийом «Сенкан» .Тема- Т.Шевченко.
VІІ. Підсумки уроку
VІІІ.Інструктаж по виконанню домашнього завдання.
Ò    Опрацювати текст параграфа 14.  Усім учням підготувати уривки із творів Т. Г. Шевченка, в яких звучать українські національні ідеї
Ò    Написати есе  “Роль Т.Шевченка в національному відродженні”



Комментариев нет:

Отправить комментарий